به گزارش صدای بورس امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به طرح مجلس جهت عرضه خودرو در بورس گفت: این طرح در کوتاه مدت هیچ اثری در کاهش نرخ خودرو نخواهد داشت و حتی ممکن است باعث افزایش نرخ این کالای مصرفی شود و معتقدم اگر این طرح باعث افزایش تولید خودرو و حمایت از خودروساز و قطعه ساز باشد، میتواند مفید واقع شود.
وی افزود: عرضه خودرو در بورس باعث شفافیت در عرضه و قیمت خودرو میشود، چرا که در طول ۶ ماه گذشته با اعمال سیاست هایی همچون حذف نرخ خودرو از سایت ها، قیمتها شفاف نیست وخریدار و فروشنده نرخ صحیح خودرو را نمیداند و بر طبل افزایش نرخ میکوبد و در فضای اقتصادی و تورم زای کشورمان نمیتوانیم شاهد کاهش نرخ خودرو باشیم.
کاکایی با بیان اینکه نرخ گذاری خودرو در شرایط فعلی فرمول غلطی دارد و باعث شده که سرمایهگذاری در صنعت خودرو زیان ده باشد، تصریح کرد: سرمایهگذاران نمیتواند وارد صنعت زیان ده شوند و در طرح مجلس برای عرضه خودرو در بورس، همچنان نرخ پایه براساس فرمول شورای رقابت است و این فرمول در اوضاع نابسامان و تورم زای امروزی جوابگو نیست و یقینا این کار به ضرر خودروساز خواهد بود.
بورس مکانیزم کاهش نرخ خودرو محسوب نمیشود
کارشناس صنعت خودرو در ادامه با اشاره به اینکه در شرایط نابسامان اقتصادی امروزی، عرضه خودرو میتواند باعث ایجاد ثبات در بازار خودرو شود، گفت: یقینا اجرای این طرح به منزله کاهش نرخ خودرو نیست چرا که بورس مکانیزم کاهش نرخ محسوب نمیشود و اگر عرضه خودرو در بورس باعث شفافیت و منطقی شدن نرخ خودرو شود و جریان نقدینگی حاصل در بورس وارد توسعه صنعت خودروی کشورمان شود، یقینا میتواند مفید واقع شود چرا که در این شرایط، سرمایه خوبی در جهت تولید قطعات خودرو در کشورمان به جریان میافتد و با تقویت این کار میتوان به تولید عرضه خودرو در کشور کمک کرد.
وی افزود: برخی از قطعات خودرو به واسطه تحریمهای یکجانبه گرایانه وارد کشور نمیشود و به همین دلیل، خودرو ساز که ظرفیت تولید یک میلیون و ۶۰۰ خودرو در طول سال را دارد، باعث شده که فقط ۸۰۰ هزار خودرو در سال تولید کند و عرضه خودرو کاهش یافته است و یقینا قطعه سازان داخلی نقش پررنگی در افزایش تولید خودرو در کشورمان ایفا میکنند که باید از آنان حمایت کرد.
فرمول غلطی در قیمتگذاری خودرو داریم
کاکایی ادامه داد: قیمتگذاری فعلی خودرو و فرمول آن، باعث ضرر خودروسازان و قطعه سازان شده است و یقینا باید فناوری را توسعه دهیم و خطهای تولیدی خودرو راهاندازی شود و این کار نیاز به سرمایه دارد و یقینا اگر در عرضه خودرو در بورس، نقدینگی به سمت خودروساز و قطعه سازان روانه شود میتوانیم امیدوار به افزایش تولید خودرو و متعادل شدن نرخ این کالای مصرفی در کشور باشیم.
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه کاهش ارزش پول ملی را یکی از عوامل مهم در افزایش نرخ خودرو دانست و تاکید کرد: ارزش ریال در کشورمان رو به کاهش است و نرخ سکه تمام بهار آزادی، از مرز ۱۶ میلیون تومان عبور کرده و این نشان میدهد که ارزش پولی کشورمان رو به سقوط است و این کار ارتباطی به فروش و تولید ندارد و نرخ خودرو براساس ریال محاسبه میشود و اگر ارزش ریال کاهش پیدا کند، نرخ خودرو افزایش پیدا میکند.
وی تولید را پشتوانه اصلی پولی یک کشور دانست و اضافه کرد: اگر خودروساز بتواند تولیدات خود را افزایش دهد و مردم هم خریدار آن باشند، تولید ملی افزایش پیدا میکند و به موازات آن شاهد افزایش ارزش پول ملی کشورمان هم خواهیم بود.
تعهدات ارزی؛ دردرسری برای صادرات و واردات در شرایط نابسامان اقتصادی
کاکایی با بیان اینکه اثر صنعت خودرو در اقتصاد کلان اثرگذار است، گفت: یقینا افزایش تولید خودرو و سایر صنایع باعث کاهش تورم در کشور میشود و در شرایطی که ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده، میتوان با افزایش ظرفیت تولید، صادرات را افزایش داد اما در شرایط فعلی برای افزایش صادرات برخی کالاها مثل قطعات خودرو و لوزام خانگی و... که با سیاستهای متناقضی از سوی مسئولان مثل تعهدات ارزی بانک مرکزی مواجه هستیم، نتوانستیم صادرات و واردات را افزایش دهیم و از سوی دیگر به دلیل کاهش تولید در کشور، معضل بیکاری افزایش پیدا کرد.
کارشناس صنعت خودرو در پایان با بیان اینکه راهحلهای کوتاه مدت برای عبور دادن کشورمان از بحران اقتصادی جوابگو نیست، به رادار اقتصاد گفت: مسئولان باید با اتحاد رویه، برنامهریزی بلند مدت برای کنترل تورم و اوضاع نابسامان اقتصادی کشور طرح ریزی کنند و در این شرایط اغلب مردم با کارهای دلالی به دنبال حفظ سرمایه و ارزش پولی خودشان هستند و یقینا باید بانک مرکزی شرایطی را برای کنترل و حفظ ارزش پولی کشور مهیا کند و حذف قیمتها از سایتها در شرایط بحران اقتصادی فعلی، جز ایجاد دردسر برای مردم، سودی به بار نداشته است.
منبع: تسنیم
نظر شما